Hoppa till huvudinnehåll

Situationskort för inkluderande e-lärande

Situationskorten visar en mängd olika situationer som en proaktiv lärare kan förbereda sig på i sin undervisning. Situationerna är relaterade till aspekter av studentmångfald, läraktiviteter och studiematerial. Korten kan också användas som diskussionsunderlag vid inkluderingsarbete. Korten beskriver endast situationer – inte lösningar, eftersom lösningar kan variera beroende på vad som är möjligt och lämpligt i en specifik inlärningssituation. Läraren uppmuntras att diskutera möjliga lösningar med kollegor.

Länkar

UDeL Context Cards (in English), pdf 8 MB
UDeL Situationskort (på svenska), pdf 8 MB
UDeL Situasjonskort (på norsk), pdf 8 MB

Syfte

  • Öka förståelsen hos lärare och annan universitetspersonal för studenters och situationers mångfald.
  • Skapa diskussion och nyfikenhet. Påverka attityder.
  • Skapa mer inkluderande lärsituationer där varje student kan komma till sin rätt.

Ta bort hinder för lärande

Målet är att hitta icke-stigmatiserande lösningar där varje student känner sig välkommen och respekterad. Enligt UDL-riktlinjerna kan detta göras genom att ta bort hinder för lärande, så att studenterna kan:

  • Engagera sig i lärandet på flera sätt
  • Ta emot information på flera sätt
  • Visa sin kunskap på flera sätt

Mer om Universal Design for Learning kan du läsa på http://udlguidelines.cast.org

Att använda UDeL-situationskorten

Under kursförberedelser:

1. Dra ett kort och reflektera över hur du kan förbereda dig för den här situationen på ett inkluderande sätt.

2. Finns det några onödiga hinder i lärandemålen som kan ändras?

I personalutbildningar:

1. Låt några kort trigga workshopdeltagarna att föreslå nya kort baserat på deras egna erfarenheter.

2. Diskutera möjliga lösningar.

Om TINEL UDel

Situationskorten togs fram 2018-2021 inom projektet “TINEL – Towards Inclusive eLearning: Improving Accessibility of eLearning in Higher Education from Universal Design for Learning perspective” med medfinansiering från EU-programmet Erasmus+.

Sidansvarig: info@design.lth.se | 2023-02-16