Vill nå fler studenter med inkluderande pedagogik
2022-06-15

Filmade föreläsningar gjorde stor nytta under pandemin, anser Håkan Eftring, verksam vid Avdelningen för rehabiliteringsteknik, Certec, på LTH. Foto: Jessika Sellergren
Bättre tillgänglighet handlar ofta om förbättrad teknik. Men tekniken måste gå hand i hand med inkluderande pedagogik och lagkrav får inte utgöra bromsklossar. Det menar Håkan Eftring som forskar på olika sätt att göra kunskap mer tillgänglig.
Håkan Eftring brinner för pedagogisk forskning, eller Universal design for learning (UDL), som han föredrar att kalla det. UDL innebär att skapa och testa verktyg i undervisningen som gör att så många som möjligt kan ta del av den.
– Alla är olika och befinner sig i olika situationer i livet. Vi tar inte sikte på en medelstudent utan vill skapa en inkluderande undervisning för en mångfald av studenter.
Läs artikeln: Vill nå fler studenter med inkluderande pedagogik – i LUM