Hoppa till huvudinnehåll

Utlysta examensarbeten

Nedanstående är förslag på examensarbeten, externa samt kopplade till forskningsprojekt som pågår. Om du har en egen idé, eller om nedanstående förslag ger dig närliggande idéer, kontakta oss gärna ändå! Det finns kanske fler forskningsprojekt som du kan koppla ditt examensarbete till.

Bättre användarupplevelse för digital tidning

Svensk idrottspsykologisk förening (SIPF) vill ha hjälp att skapa en app för medlemstidningen FLOW. Appen skall göra tidningen mer lättåtkomlig för läsarna, skapa en bättre användarupplevelse och samtidigt skapa en smidigare betalningsfunktion för medlemskap. Den skall samtidigt öppna upp för att kunna läsas av medlemmar och anställda idrottsförbund respektive företag som de samarbetar med.

Bakgrund:

SIPF är ideell förening som arbetar för att stärka svensk idrottspsykologi. Karin Hägglund, tidigare Svensk mästare i Karate, leder redaktionen för tidningen. Innehållet blandar de senaste trenderna inom idrottspsykologi med forskarporträtt och inspel från olika elitidrottare. Planen är även att framöver inkludera fler artiklar i videoformat med t.ex. intervjuer. I nuläget är det möjligt att läsa FLOW som en E-tidning på vår hemsida www.svenskidrottspsykologi.se . Tidningen är redan mobilanpassad och skapad genom ett samarbete med www.trydells.se och www.hpublication.com/sv/ . Vi anlitar även en extern professionell layoutare för varje nummer.

Kontakt med SIPF:

Arne Edvardsson, Vice ordförande - arne.edvardsson@hh.se
Kristian Fritzon, Styrelseledamot  - fritzon.kristian@gmail.com
Louise Sonne Schjellerup, Sekreterare - sonne.mindpowers@gmail.com

Handledare Designvetenskaper: Kirsten Rassmus-Gröhn, kirre@certec.lth.se
 


Where’s my cat?

A man with deaf-blindness has a cat as his companion in his home. He manages a lot by himself, he feeds the cat, takes care of it and interacts with it when it is in his lap or close beside him on the sofa. But a lot of the time he does not know where the cat is or what it does. What would a technological solution look like to give him an “extended awareness” of his cat? For example, when it passes him. Or when he enters a room where it currently is sleeping. An organization (the national competence center about deaf-blindness) that has extensive knowledge about the user group (and contacts to them) is a resource in this project. This work would require some needs analysis, but mostly technical prototyping for students with skills in electronics and programming.

Contact: Kirsten Rassmus-Gröhn


Haptic toys or communication device

Persons who are born deaf-blind have severe difficulties in learning how to communicate and to explore their surroundings. What would a digital system look like that lets a child with deaf-blindness explore or communicate haptically? This project could take on various forms – like interactive toys or remote haptic communication. An organization (the national competence center about deaf-blindness) that has extensive knowledge about the user group (and contacts to them) is a resource in this project. This work would require some needs analysis, but mostly technical prototyping for students with skills in electronics and programming.

Contact: Kirsten Rassmus-Gröhn


Enkel promenad-app

Flera olika verksamheter har kontaktat oss och efterlyst appar som gör det enkelt att navigera på egen hand, när vanliga navigations-appar är för svåra (t ex Google eller Eniro).

Programmeringskunskaper i Android eller iOS krävs. Dessutom behövs kunskaper i interaktionsdesign och/eller rehabiliteringsteknik.

Kontaktperson: Kirsten Rassmus-Gröhn


Naturmiljöer och vandringsleder för alla

Naturmiljöer och vandringsleder är något som många uppskattar, men som inte alla har möjlighet att ta del av. Sandigt, brant eller ojämnt underlag kan ställa till det för den som har svårt att gå, använder rullstol – eller har med sig barnvagn. Den som ser dåligt har problem med skyltar och markeringar, och kan dessutom ha svårt att uppskatta var stigen går. Den som är teckenspråklig skulle uppskatta att kunna få information på teckenspråk etc. Det sker naturligtvis en hel del arbete kring detta – exempelvis har Skåneleden ett system med markeringar som talar om hur fysiskt utmanande/framkomlig en sträcka är.

Syftet med detta exjobb är att utifrån en översikt över vilka möjligheter som finns och vad som redan existerar, ta fram förslag på hur man kan använda både väl vald fysisk utformning och digitala medel (kombinerat eller var för sig) för att göra naturmiljöer och vandringsleder attraktiva och möjliga att ta del av för fler. En utgångspunkt för arbetet är att ta vara på den rikedom och variation som finns i den naturliga miljön – det handlar inte om att skapa en stig som passar precis alla, utan istället att skapa en bredd av olika möjliga stigar, platser, miljöer som låter fler ta del av berikande naturupplevelser.

Examensarbetet utförs i samarbete med Skåneleden, Enheten för Miljöstrategier, Samhällsplanering, Region Skåne.

Kontaktperson: Charlotte Magnusson


Platsbaserade spel för att motivera fysisk aktivitet och självständighet

Ungdomar med funkstionsnedsättningar, som t ex synnedsättning eller motoriska svårigheter har, till skillnad från sina jämnåriga kamrater en större utmaning att frigöra sig från de vuxnas skyddsnät på grund av att det är svårare för dem att själva ta sig till olika platser.

Ett mobil-baserat och plats-baserat spel (med GPS t ex) skulle kunna vara motiverande och roligt för att lära sig orientering och att motivera till fysisk aktivitet på ett roligt sätt. Samtidigt kan det platsbaserade systemet vara en trygghet som gör att man vågar sig ut och träna utan ledsagare. Det passar för en eller (helst) två civilingenjörsstudenter som läser C, D, E eller F-programmen, som gärna får ha läst en eller flera av kurserna i rehabiliteringsteknik och/eller i kurskedjan interaktionsdesign. Dessutom behövs goda kunskaper i programmering.

Kontaktperson: Kirsten Rassmus-Gröhn


 

Grafräknare för elever med synnedsättningar

Ett självklart hjälpmedel i matematikundervisningen på högstadie- och gymnasie-nivå är en graf-räknare som kan visualisera ekvationer. Elever med synskador har inget verktyg som är lika kraftfullt även om det finns varianter som spelar upp en graf som ljud.

I HIPP-projektet har vi tagit fram ett ritprogram som gör att man kan känna på en relief-ritning som man själv (eller någon annan) ritat. Detta åstadkoms med hjälp av en haptisk penna. Detta program kan ligga till grund för att skapa en grafräknare som är både kännbar och hörbar.

Examensarbetet passar för en eller (helst) två civilingenjörsstudenter som läser C, D, E eller F-programmen, som gärna får ha läst en eller flera av kurserna i rehabiliteringsteknik och/eller i kurskedjan i interaktionsdesign. Dessutom behövs goda kunskaper i programmering, helst C++ och Python.

Kontaktperson: Kirsten Rassmus-Gröhn

Sidansvarig: info@design.lth.se | 2020-09-30